För mej är det helt självklart att vara feminist.
Vilken tjej, kvinna, flicka, dam vill inte ha precis samma möjligheter som killar, män, pojkar, herrar liksom?
Men jag ska vara ärlig och säga att jag inte alltid varit feminist.
Att jag tidigare gått på de vanligaste myterna om just feminister och trott/tyckt att det handlar om manshat, att ta makten från männen, skapa ett matriarkat.
Men så är det ju inte.
Feminism handlar om att vi "verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen."
Jämlikhet liksom.
 
Dagligen förtrycks kvinnor på olika sätt i vårt samhälle, en del på ett mer synligt sätt som tex misshandel eller våldtäkt, men väldigt många fler på ett mer osynligt sätt eftersom förtrycket förklätts som en norm; det har blivit så vanligt att vi inte ens reflekterar över att det är fel.
Det är dessa normer som vi måste ändra på, alltså hur folk i allmänhet tänker, och det är inte lätt.
Men jag försöker, dels tänka annorlunda själv, och dels försöka få andra att tänka "outside the box".
 
Anledningen till att jag skriver detta inlägg nu beror på mycket av det som det skrivits om i media den senaste tiden.
Bland annat Blondinbella och hennes minst sagt oinsatta åsikter i frågan och
Jonna och Johannas svar på dessa.
Och Fittupproret som började med ett inlägg om hur en kvinnas underliv förstörts under/efter en förlossning och att det tydligen är heeelt noormaalt och alla har det så.
Men egentligen ska ingen behöva ha det så.
Men eftersom det handlar om kvinnors underliv,
och de får vi ju inte prata högt om,
är det heller ingen som tar dem på riktigt allvar när de äntligen tagit mod till sej för att söka hjälp. 
Jag har varit i samma sits, typ. 
Jag har inte fött barn men dragits med problem som jag inte vågat söka hjälp för.
Men till slut så, och som tur var fick jag komma till bra läkare som tog mej på allvar och hjälpte mej.
Och jag hoppas att när den dagen kommer då jag ska föda barn att jag får lika bra hjälp då.
Och om inte, ja då jävlar ska jag skrika högt till jag får det.
 
Det blev lite spretigt det här inlägget,
men i grund och botten handlar det om en och samma sak:
FEMINISM.
 
Så, om du min kompis, ännu inte kallar dej feminist tycker jag det är på tiden att börja nu.
 
 
XOXO
 
Budskap, Feminism, Tips,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej